Egy frissen kialakult olajfolt az autód alatt nemcsak bosszantó látvány, hanem komoly figyelmeztető jel is lehet. A legtöbben hajlamosak legyinteni, ha ilyesmit látnak, mondván „csak egy kis szivárgás” – pedig ez a kis jelenség komoly problémákat jelezhet, ha nem foglalkozunk vele időben.
Mit jelent az olajnyom?
Ha olajfoltot találsz a kocsid alatt, az valószínűleg azt jelenti, hogy valahol szivárog a kenőanyag. Az olaj nemcsak a motorban lehet, hanem a váltóban, a szervokormány rendszerben, vagy akár a differenciálműben is. A folt mérete, színe és állaga árulkodó lehet:
-
Fekete, sűrű olaj: valószínűleg motorolaj.
-
Pirosas vagy barnás folyadék: lehet váltóolaj vagy szervokormány-folyadék.
-
Világosabb, áttetsző olaj: új motorolaj vagy hidraulikafolyadék is lehet.
Honnan jöhet a szivárgás?
A leggyakoribb okok a következők:
-
Tömítések elöregedése – például a szelepfedél tömítése vagy az olajteknő tömítése.
-
Repedt olajteknő – például egy rosszul sikerült padkázás miatt.
-
Laza vagy sérült olajszűrő, leeresztő csavar – előfordulhat olajcsere után is.
-
Túl sok olaj a rendszerben – ilyenkor nyomás alakul ki, és kijut az olaj, ahol tud.
-
Turbófeltöltő vagy olajhűtő hibája – főleg modern autóknál jellemző.
Ha szivárog a fékfolyadék
A fékfolyadékot sokan fékolajnak mondják, de az valójában nem olaj. A szivárgása megtévesztő lehet. Az ABS tömb okozhatja, ilyenkor ABS javítás szükséges, amihez első lépésként érdemes felkeresni az abscenter.hu oldalt.
Mit tegyél, ha olajnyomot találsz?
-
Ne hagyd figyelmen kívül! Még ha csak pár csepp is, érdemes utánajárni.
-
Ellenőrizd az olajszintet a nívópálcával, ha túl alacsony, ne indulj el vele.
-
Figyeld meg a foltot: friss, rendszeres, nagy mennyiségű olajfolyás azonnali figyelmet igényel.
-
Keresd fel a szerelőt, különösen, ha nem tudod az okát vagy nem egyértelmű a forrás.
-
Ne halogasd a javítást, az olajhiány komoly károkat tehet a motorban.
Mi történhet, ha nem foglalkozol vele?
Az olaj a motor éltető eleme – ha nincs elég belőle, vagy elfolyik, az a motor túlmelegedéséhez, kopáshoz, végső soron akár teljes motorhalálhoz is vezethet. A váltó vagy szervorendszer esetében pedig nehézkes irányítás vagy akadozó működés lehet a következmény.
Egy olajnyom az autó alatt lehet apróság is, de gyakran egy komolyabb probléma első jele. Ha ilyet észlelsz, ne söpörd a szőnyeg alá. Inkább előzd meg a bajt, mielőtt sokkal költségesebb javításban lesz részed. Egy gyors szerelői ellenőrzés még mindig olcsóbb, mint egy motorgenerál – és a kocsi is hálás lesz érte.